برای کاهش صدای کمپرسور هوا چه کارهایی انجام دهیم؟

کاهش صدای کمپرسور هوا یکی از برنامه هایی است که شاید تا به حال چندین بار به آن فکر کرده باشید؛ اما این پروژه را تا به امروز انجام نداده اید. هرچند که شاید کمپرسور هوا به اندازه دیگر دستگاه های نجاری صدای زیاد ندارد؛ اما همیشه روشن شدن آن و روشن ماندن در مدت زمان طولانی موجب آزار و اذیت کارگران و اساتید مشغول در کارخانه و کارگاه خواهد شد.

شاید از نظر شما گوش دادن به صدای کمپرسور هوا در حالت روشن در برابر دیگر دستگاه ها آزاردهنده نباشد؛ اما پس از کاهش صدای کمپرسور هوا به نتیجه خواهید رسید که انجام این کار بسیار به نفع شما و همکارانتان است. در این نوشته به بررسی راه های کاهش صدای کمپرسور هوا می پردازیم. لطفاً با ما در ادامه همراه باشید.

کمپرسورهای هوا نقش کلیدی را در بخش تأمین فشار هوای مورد نیاز دستگاه های صنعت چوب و صنعت رنگ و دیگر صنایع ایفا می کند. در استفاده طولانی مدت از کمپرسورها، شنیدن سر و صدای زیاد برای شما آزاردهنده خواهد بود. به همین دلیل می توان با استفاده از تکنیک هایی صدای زیاد کمپرسور هوا را کاهش داد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت؛ اما نکاتی در ابتدا باید بدانید و دانستن آن برای هر فرد شاغل در کارگاه نیاز هست.

در واقع ماشین آلاتی مانند کمپرسور هوا که اپراتور ارتباط مستقیم با آن ندارد بهتر است در یک فضای کاری جداگانه مورد استفاده قرار گیرند تا صدای آنها به اطراف نرسد . همچنین اگر شرایط آب و هوایی و نگهداری از دستگاه مناسب باشند کمپرسورهای هوا می توانند در بیرون قرار بگیرند.

کمپرسورهای روتاری ( مانند کمپرسور برخی مدل های یخچال و کولر ) عموماً صدای کمتری دارند چون در طراحی آنها محفظه عایق صدا قرار دارد که در بلندترین حالت می تواند ۷۰ تا ۷۵ دسی بل باشد.

راه های کاهش صدای کمپرسور هوا

1- استفاده از گوشی محافظ

بعضی از کمپرسورها می توانند صدای زیاد تا ۸۵ دسی بل را منتشر کنند به همین منظور برای احتیاط بیشتر به کارگرانی که نزدیک کمپرسورها کار می کنند گوشی محافظ پیشنهاد میشود.

 استفاده از گوشی محافظ برای محافظت از گوش و سیستم شنوایی در زمان استفاده از تجهیزات پر صدا عاقلانه ترین کاری است که هر فردی می تواند انجام دهد.

 اگرچه شاید فکر کنید گوش ها به اندازه کافی مقاوم هستند ولی گوش ها هم مانند چشم ها کارایی و توان خود را به مرور زمان در اثر فشار زیاد از دست می دهند پس نباید گوش خود را در برابر سر و صدای بلند ماشین‌ آلات قرار دهید.

گوشی های محافظ گوش را می توان از فروشگاه های آنلاین و فروشگاه ابزارآلات بخرید و در جیب خود نگه دارد. هر موقع که وارد کارگاه شدید قبل از شروع به کار کمپرسور هوا یا هر دستگاه پر سر و صدای دیگر آن را در گوش خود قرار دهید.

2-کمپرسور هوا را از محل کار خود دور کنید!

یکی از ساده ترین راه ها برای رهایی از سر و صدا این است که دستگاه را در یک فاصله دور و قابل کنترل از محل کار خود قرار دهید. به طور مثال انتهای کارگاه و فضایی که از محل کار شما دور باشد محل مناسبی برای قرار دادن کمپرسور هوا هست. به عبارتی می توان گفت این راهکار پاک کردن صورت مسئله است.

فاصله مناسب می تواند سر و صدا را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. شما می توانید با استفاده از شلنگ لوله کشی، هوا را از کمپرسور هوا به دیگر قسمت های کارگاه برسانید.

در نظر داشته باشید که طولانی شدن اندازه شلنگ می تواند افت فشار را به همراه داشته باشد. اگر برای کارهایی مانند رنگ کاری نیاز به فشار هوای مناسب دارید این موضوع را در نظر داشته باشید. شرایط آب و هوایی نیز امکان استفاده از کمپرسور هوا در داخل یا خارج محیط کار را تعیین می کند.

3- کمپرسور را در محفظه ضد صدا قرار دهید

 مؤثرترین راه برای حداقل رساندن صدای یک کمپرسور هوا این است که آن را در محفظه عایق صدا قرار دهیم. شما می توانید یک جعبه چوبی ( هر جنس دیگر که عایق صدا باشد ) بسازید و کمپرسور هوا را در داخل آن قرار دهید. همچنین می توانید قسمت داخل جعبه را با استفاده از فوم های مخصوص پوشش دهید تا صدای دستگاه را به خود جذب کنند. به عنوان مثال شما می توانید از ورق پلای وود برای ساخت جعبه کمپرسور هوا استفاده کنید و با استفاده از ابر یا فوم به ضخامت ۲ سانتی متر یا بیشتر داخل آن را پوشش دهید تا صدای کمپرسور هوا را جذب کند.


 برای اثر بخشی بهتر جعبه را با دیواره های دوبل ۲۴ میلیمتری که داخل آن توسط فوم پوشانده شده است بسازید.

 هنگام ساخت محفظه برای کمپرسور هوا خود مطمئن شوید که نشانه گذاری محل ورودی سیم و هوای ورودی و شیلنگ های خروجی توجه انجام شود چون هرکدام از آنها برای کار کردن نیاز به سوراخ هایی دارند تا از طریق آن به دستگاه متصل شوند.

 یک طراحی ایده آل برای ساخت محفظه کمپرسور هوا باید شامل پنل برش شده در پشت محفظه برای عبور سیم برق و خروجی شلنگ هوا و سیستم گردش هوا مورد نیاز دستگاه باشد. در بهترین حالت می‌توان محفظه ای ساخت که وقتی درب آن بسته است هیچ سر و صدایی از آن خارج نمی شود.

 وقتی سر و صدای کمپرسور هوا به طور قابل توجهی کاهش یابد یا از بین رود، میتوان ساعات بیشتری دستگاه را روشن نگه داشت مخصوصاً زمانی که در کارگاه خود با دیگر همکاران مشغول به کار باشید. در این حالت نیازی به خاموش کردن دستگاه برای شنیدن صدای همکارتان در محیط کار نیست و همچنان که در حال کار با ابزارهای متصل به کمپرسور هستید میتوانید صدا را بشنوید.

 4-پوشش اطراف کمپرسور با فوم عایق صدا

 در حالی که استفاده از محفظه چوبی ضد صدا مؤثرترین راه برای از بین بردن سر و صدای کمپرسورها است؛ ولی همچنان صدای با دسی‌بل بالا و معمولاً بیش از ۶۵ دسی بل را می توان با عایق صدا مانند فوم شانه تخم مرغی که فرکانس های بالا یا متوسط جذب می کند، کاهش داد. وقتی فوم عایق صدا دور دیوارهای محفظه کمپرسور یا دیگر ماشین های پر سروصدا کشیده می شود به راحتی می توان فرکانس بالای صدا را کاهش داد. به همین دلیل فوم های عایق صدا به عنوان گزینه ای مناسب برای عایق صدا کردن استودیوهای ضبط خانگی یا سالن تمرین شناخته شده اند. شما می توانید در قسمت های پر سر و صدای دستگاه مانند سیلندر موتور مقدار فوم را تقویت کنید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

5- استفاده از پرده عایق صدا

پرده های عایق صدا را هم می توان به عنوان یک راهکار برای کاهش صدای کمپرسور هوا در نظر داشت. یکی از راه های استفاده از این پرده های (عایق) صدا این است که آن ها را در یک محفظه دوطرفه که شامل دو دیوار است که باهم در زاویه ۴۵ درجه دارند قرار دهید. کمپرسور را در انتهای کارگاه خود قرار دهید و با پرده اطراف آن را پوشش دهید .

یکی دیگر از راه های از بین بردن سر و صدای کمپرسور با پرده های ضد صدا، قرار دادن دستگاه در یک جعبه یا کابینت بزرگ چوبی و سپس پوشاندن روی بیرونی آن با پرده است. برای مثال یک کمپرسور افقی کوچک می تواند داخل جعبه یا حتی در یک صندوق قرار داده شود و پرده بالا و دو طرف آن مانند رومیزی قرار داده شود.

 این مهم است که توجه داشته باشد در هیچ یک از مراحل نباید هوای خروجی دستگاه مسدود شده باشد . پرده های صدا همچنین می توانند به طور مستقیم بالا یا در اطراف لبه ها کمپرسور هوا قرار گیرند. حتی اگر امکان پوشش دستگاه با جعبه را ندارید، پرده های ضد صدا را می توانید دور دستگاه همان طور که دور یک جعبه می پوشانید قرار دهید در صورتی که سیم ها شلنگ ها و سوپاپ ها مسدود نشود. پارچه های عایق صوتی حتی می توانند در اطراف نازک ترین قسمت های کمپرسور هوا پیچیده شوند.در کمپرسورهای اسکرو و کمپرسورهای پیستونی، سیلندرها را می توان با عایق فایبرگلاس آکوستیک پوشش داد.

اهمیت تعمیر و نگه داری کمپرسور هوا

 یک کمپرسور هوا دارای گرما و حرکت بسیار زیادی است زیرا هوا از طریق ورودی در پیستون فشرده میشود و آن را به عنوان انرژی در مخزن ذخیره می کند. در نتیجه یک کمپرسور در تمامی مراحل عملیات مقدار زیادی سروصدا تولید می کند. همان طور که تمامی مراحل به صورت مکانیکی و از طریق حرکات رفت و برگشت پیستون انجام می شود، بخش های مختلف دستگاه به تدریج ساییده و خورده می شوند. به همین دلیل با افزایش کار دستگاه و گذشت زمان سر و صدا افزایش می یابد. درواقع کمپرسور هوا در حالت عادی سروصدای زیادی تولید می کند و حال چه برسد به زمانی که مشکلی فنی و مکانیکی در آن ایجاد شود. در این حالت همه چیز بدتر می شود و سر و صدای بیشتری خواهید داشت. این بستگی به شما دارد که قطعات کمپرسور را به طور منظم بررسی کنید تا درگیر سر و صدای اضافی نشوید.

کمپرسور را روغن کاری کنید

کمپرسورها مانند تمام ماشین ها شامل قطعات فلزی هستند که مدام در حال لرزش و اصطکاک هستند. برای اینکه تمام قطعات به طور ایده آل کار کنند روغن کاری باید همیشه در اطراف اتصالات و بلبرینگ ها انجام شود. بدون روغن کاری فلزات ساییده و خرد می شوند و باعث تضعیف آنها می شود و در نهایت کارایی کمپرسور را کاهش می دهد. اگر این عمل ادامه پیدا کند کمپرسور در زمان کار سروصدای بیشتری تولید می کند؛ بنابراین یک کمپرسور حتماً باید به طور منظم روغن کاری شود تا بهینه و سرحال بماند.

فیلتر هوا را تمیز نگه دارید

بر روی کمپرسور فیلترهایی وجود دارد که ذرات خاک موجود در هوا را در زمان مکش جذب می کند و مانع از ورود آن به داخل سیلندر می شود. این فیلتر زمانی می تواند گرد و خاک موجود در هوا را جذب کند که کثیف نشده باشد. در این حالت موتور برای مکش هوا تحت فشار زیاد قرار می گیرد و موجب ایجاد سر و صدای بیشتر می گردد . در حالت ایده آل فیلتر ورودی هوا باید پس از هر ۱۲ ساعت کار کردن دستگاه یا کمتر و یا با توجه به شرایط کارگاه (پر گردو خاک یا کم گردو خاک بودن) تمیز کاری شوند.

کمپرسور خود را توسط افراد متخصص سرویس کاری کنید

با نگه داری مناسب از کمپرسورها می توانید چندین سال به عمر آن اضافه کنید. بعضی از کارهای ساده تر مانند تعمیر و نگه داری، روغن کاری و فیلترینگ می تواند توسط هر فرد معمولی انجام شود . سرویس کاری تخصصی کمپرسور هوا نیز باید توسط فرد متخصص آموزش دیده به بهترین شکل ممکن انجام شود هر سال یا حتی کمتر از آن با مراکز خدماتی تماس بگیرید تا قطعات را مورد بررسی و عملکرد آن را بررسی کنند. قطعات کمپرسور مانند تسمه و واشرها و شیر ورودی و خروجی نیاز دارند که به صورت دوره ای و یا در صورت نیاز جایگزین شوند. (البته این مورد بسیار ایده آل گرایی است)

" اگر صدای دستگاه بلندتر از قبل بود نشانه این است که کمپرسور هوا نیاز به تعمیر و بررسی دارد "

یک کمپرسور هوا با کیفیت انتخاب کنید

 در کارخانه ها و کارگاه ها صنعتی و کارگاه های خانگی صدای زیاد کمپرسور یک موضوع آزاردهنده برای همهٔ افراد حاضر در محل کار است . سر و صدای زیاد نه تنها اذیت کننده است بلکه روند کار را کند می کند و این امر به دلیل مشکل در برقراری ارتباط بین کارگرها در هنگام انجام کار است . با اینکه روش های مقابله با صدای کمپرسور گزینه های خوبی هستند و همچنین تعمیر و نگه داری نیز باید به طور منظم انجام شود، با این حال کیفیت کمپرسور مهم ترین مسئله است. پس در هنگام خرید تلاش کنید که کمپرسور هوای با کیفیت و مناسب انتخاب کنید.

" در پایان ایران کمپرسور افتخار داشته تا در زمینه مخزن کمپرسور ، پمپ باد پیستونی ، کمپرسور سایلنت بدون روغن ( کمپرسور دندانپرشکی ) خدمات بلند مدت با کیفیت و قیمت های اقتصادی ارائه نماید."